loading...

سئو

آموزش سئو و نكات آن

بازدید : 162
11 زمان : 1399:2

هزينه انجام سئو چقدر است؟سئو دانشي به روز و همواره در حال تغيير است. در اين حوزه‌ي جذاب و چالش برانگيز با سوالات و ابهامات بسياري روبرو مي‌شويم كه پاسخ گويي به آنها دشوار است. ولي در ميان همه اين سوالات پاسخ دادن به اين سوال از همه سخت تر است؛ “هزينه انجام پروژه سئو چقدر است؟”
در دنياي اقصاد و بازاريابي روش‌هاي متعددي براي قيمت گذاري محصولات و خدمات وجود دارد كه هركدام در شرايط خاصي مي‌توانند بهترين انتخاب براي كسب و كار شما باشند. بيشتر اين روش‌ها در حوزه سئو قابل استفاده نيستند چرا كه عملا فاكتوري به نام “ميزان موفقيت” همه معادلات را برهم مي‌زند.
در ديد بسياري از متخصصين و كارفرمايان رسيدن به موفقيت به قدري مهم است كه حتي صحبت در مورد چگونگي انجام سئو سايت را به حاشيه مي‌برد. به واسطه سال‌ها فعاليت جدي در حوزه سئو و ارائه خدمات حرفه‌اي در مشاوره و اجرا، بارها با چنين شرايطي روبرو شده‌ايم و البته هنوز هم قادر به ارائه يك پاسخ دقيق و يكتا براي قيمت گذاري خدمات سئو نشده‌ايم! مي‌دانم عجيب است ولي واقعيت همين است.
در اين مقاله قصد داريم با بررسي ادبيات رايج در ايران، مدل‌هاي مختلف قيمت گذاري را به شما معرفي كرده و معايب و مزاياي هركدام را بررسي كنيم.
1- براساس جايگاه كلمات كليديهدف گذاري بر روي عباراتي خاص و پرجستجو را مي‌توان يكي از رايج ترين روش‌ها براي تعيين قيمت پروژه سئو دانست. در اين مدل ليستي كوتاه از كلمات كليدي توسط كارفرما ارائه شده و ملاك موفقيت پروژه را بهبود رتبه در آنها و رسيدن به جايگاهي مشخص در نظر مي‌گيرند.
اين روش قيمت گذاري معمولا ريسك و استرس زيادي را به متخصص سئو تحميل مي‌كند چرا كه در صورت نرسيدن به هدفِ از پيش تعيين شده عملا درآمدي براي او حاصل نمي‌شود.
تعيين قيمت سئو براساس رتبه كلمات كليدي در نتايج جستجودليل وجود اين ادبيات را مي‌توان تجربه‌هاي تلخ كارفرما در همكاري‌هاي گذشته دانست. بله، انجام پروژه سئو با شركت يا اشخاص متعدد و صرف هزينه‌هاي بسيار كه بازخورد مثبتي را به همراه نداشته است، موجب مي‌شود تا كارفرما به جاي تمركز بر معيارهاي اصلي موفقيت جايگاه خود در يا چند عبارت پرجستجو را ملاك ارزيابي عملكرد متخصص سئو بداند.
چه كساني حاضر به تضمين رتبه در سئو هستند؟افرادي كه در حوزه سئو خبره هستند و تجربه اجراي چندين پروژه موفق يا شكست خورده را داشته باشند، به خوبي مي‌دانند كه ارائه تضمين مالي به كارفرما براي رسيدن به رتبه 1 گوگل يا هر جايگاه ديگري در صفحه اول نتايج جستجو، از نظر اخلاقي و قانوني درست نيست. در نتيجه تمايلي به پذيرش پروژه‌هايي با اين طرز تفكر ندارند.
در مقابل، افرادي كه به تازگي به حوزه سئو وارد شده‌اند و براي انجام پروژه‌هاي كوچك هزينه‌هاي پاييني را اعلام مي‌كنند؛ چنين مشترياني را يك فرصت طلايي براي كسب درآمد بالاتر و يا حداقل كسب تجربه‌اي ارزشمند مي‌دانند. سئو تضميني تجربه‌اي‌ست كه حتي در صورت شكست پروژه نيز براي آنها ارزشمند است.

چرا قيمت‌گذاري براساس رتبه خطرناك است؟موفقيت يك پروژه سئو در گرو رسيدن به رتبه بالا در يك يا چند كلمه مشخص نيست! براي كسب جايگاه در عبارات ارزشمند (پر رقابت و با جستجوي زياد) ابتدا بايد فعاليت‌هاي خود را به طيف وسيعي از عبارات و مفاهيم مرتبط با كسب و كار خود گسترش دهيم. در غير اينصورت حتي اگر به جايگاه مورد نظر خود برسيم دوام و پايداري آن بسيار كوتاه خواهد بود.
در اين مدل قيمت گذاري معمولا كارشناس سئو تمام تمركز خود را بر روي اين عبارات معطوف مي‌كند. در نتيجه؛
با تاكيد بر لينك‌سازي خارجي و نبود تمركز بر توليد محتواي ارزشمند شاهد رشد سريع سايت در كلمات كليدي هدف خواهيم بود ولي هرچقدر كه در اين مسير پيش برويم ريسك جريمه توسط گوگل و از دست رفتن ناگهاني جايگاه افزايش مي‌يابد.
2- براساس آمار ورودي از گوگلدر اين روش به جاي تمركز بر تعداد محدودي از كلمات، هدفي مهم‌تر كه جذب مخاطب از گوگل و تبديل آن به مشتري است را دنبال مي‌‌كنيم. اين كار با استناد به آمار ارائه شده توسط ابزار Google Search Console و بررسي تغييرات آن انجام مي‌شود.
معمولا شركت‌هايي كه تجربه كسب جايگاه در عبارات طولاني را داشته و به خوبي ارزش اين مدل هدف گذاري را درك كرده‌اند از اين روش براي تعيين قيمت خدمات سئو استقبال مي‌كنند.
هزينه انجام پروژه سئو براساس آمار ورودي از گوگل و نرخ بازديد تعيين ميشودمشكل قيمت گذاري براساس آمار بازديد چيست؟اين مدل قيمت گذاري براي كسب و كارهاي رو به رشد منطقي و قابل قبول است ولي بعد از چند ماه فعاليت و رسيدن به جايگاه مطلوب ديگر افزايش ورودي از گوگل نمي‌تواند يك هدف معنادار باشد.
تصور كنيد كه سايت شما در بسياري از كلمات به رتبه‌هاي اول تا سوم نتايج جستجو رسيده است، آيا در اين نقطه پتانسيل افزايش ورودي از گوگل وجود دارد؟ احتمالا خير. نتيجه چيزي جز كاهش درآمد متخصص سئو و دلسرد شدن از ادامه همكاري نيست.
خوب است به ياد داشته باشيم كه حفظ جايگاه دشوارتر از رسيدن به رتبه 1 گوگل است. رسيدن به رتبه‌هاي بالا براي سايت شما به معني از دست رفتن جايگاه و بازديد براي رقبا بوده و همين امر موجب مي‌شود كه فعاليت‌هاي خود را جدي‌تر ا
صداقت فداي رسيدن به اهداف مي‌شود!در برخي موارد مشاهده مي‌شود كه متخصص يا شركت ارائه دهنده خدمات سئو به دليل عدم پيش‌بيني درست از رشدِ احتمالي (حتي با انجام اصولي سئو سايت) موفق به انجام تعهد خود در حوزه افزايش بازديد نمي‌شود. در نتيجه براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده از روش‌هايي فريبنده مانند؛ افزايش ورودي گوگل با استفاده از ربات يا هدف گذاري بر روي كلمات پرجستجو، كم رقابت و البته كم ارزش استفاده مي‌كند.
در مجموع مي‌توان گفت اين مدل از تعيين هزينه انجام سئو نيز مشكلات متعددي را براي كافرما و مجري به همراه خواهد داشت كه نمي‌تواند روشي مطمئن و بي‌نقص باشد.
3- تعيين هزينه سئو با توجه به ميزان فروششايد جذاب‌ترين و البته پيچيده‌ترين روش قيمت گذاري توجه به ميزان فروش و رشد واقعي كسب و كار باشد.
به عنوان مثال در يك فروشگاه اينترنتي مي‌توان با استفاده از ابزارهاي تحليلي مانند Google Analytics آمار دقيقي از خريدهاي انجام شده به واسطه ورودي گوگل به دست آورد. در نتيجه همان ابتداي پروژه برآورد درستي از ميزان فروش فعلي تهيه شده و با تمركز بر سئو اهداف آينده تعيين مي‌شود.
در اين مدل كسب رتبه در يك يا چند عبارت به متخصص سئو تحميل نشده و از طرف ديگر افزايش بازديد از طريق عبارت‌هايي پرجستجو ولي كم ارزش هزينه‌هاي كارفرما را بي نتيجه نمي‌كند.
تعيين قيمت پروژه سئو براساس ميزان فروش و موفقيت سايتزمانيكه متخصص سئو رويكردي از اين جنس دارد، در عمل به شريك آن كسب و كار تبديل شده و در موفقيت و شكست آن سهيم مي‌شود.
چه زماني ميزان فروش معيار درستي براي قيمت‌گذاري نيست؟اين روش نيز محدوديت‌ها و مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. در يك فروشگاه اينترنتي كه فرآيند خريد به صورت كاملا آنلاين انجام شده و هيچ كانال بازاريابي ديگري ندارد به دست آوردن تخمين دقيق از ميزان فروش (ناشي از سئو) امكان پذير است.
به عنوان مثال براي يك آموزشگاه كه فرآيند ثبت نام خود را به صورت حضوري انجام داده و هدف اصلي آن از سئو افزايش آگاهي عمومي نسبت به برند يا بيشتر شدن تعداد تماس‌هاي تلفني است نميتوان به درستي تاثير سئو بر ميزان ثبت نام را بررسي كرد.
از طرف ديگر ممكن است كه كارفرما علاوه بر سئو در حوزه‌هاي ديگري نيز مانند ايميل ماركتينگ، شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات بنري و … نيز فعاليت داشته باشد كه تفكيك اثربخشي آنها از سئو بسيار دشوار است.
معمولا در شروع همكاري همه چيز شفاف و قابل اندازه‌گيري به نظر مي‌رسد ولي هر چقدر كه تاثير سئو بر فروش يك سايت بيشتر شود تعهد كارفرما نسب به قرارداد كاهش مي‌يابد و در بسياري موارد با گذشت زمان متخصص سئو را در موفقيت‌هاي بزرگتر سهيم نمي‌داند. در نتيجه با اعلام فروش پايين‌تر يا هزينه‌هايي كه براي مجموعه انجام مي‌دهد تلاش مي‌كند تا دستمزد متخصص سئو را كاهش دهد.
در مجموع مي‌توان گفت كه توجه به ميزان فروش براي تعيين قيمت يك پروژه سئو نيازمند پختگي هر دو طرف و اعتماد بالا ميان كارفرما و متخصص است در غير اينصورت دوام بالايي نخواهد داشت.
4- برآورد هزينه براي خدمات ارائه شدهروشن، قابل اندازه‌گيري و بدون مناقشه! زماني كه هزينه‌ها براساس خدمات انجام شده تعيين مي‌شود عملا هيچ راهي براي عدم موفقيت پروژه و يا تحميل هزينه‌هاي اضافي به مجري و كارفرما وجود ندارد.
در اين روش ابتدا وضعيت سايت و رقباي اصلي به صورت دقيق بررسي شده و فعاليت‌هاي مورد نياز براي بهبود وضعيت سئو در قالب يك پروپوزال ارائه مي‌شود.
خدمات سئو مشخص شده و براي هركدام هزينه و زمان انجام تعيين ميشودخدمات سئو را مي‌توان به سه دسته اصلي تقسيم نمود كه عبارتند از:
سئو تكنيكال: كليه تغييرات و اصلاحاتي كه در ساختار صفحات و كدنويسي آنها انجام مي‌شود تا ربات‌هاي گوگل درك بهتري از محتوا و هدف سايت شما داشته باشند. بهينه سازي سايت از نظر سرعت، بهبود نمايش در موبايل، نشانه گذاري استاندارد و استفاده صحيح از تگ‌هاي HTML را ميتوان برخي از مهم‌ترين فعاليت‌ها در اين بخش دانست.
بازاريابي محتوا: هر فعاليتي كه از جنس نگارش متن، توليد تصوير و ويدئو، برچسب گذاري و دسته بندي و يا حتي كامنت ماركتينگ باشد را مي‌توان در دسته بازاريابي محتوا قرار داد. اين فرآيند از تدوين يك استراتژي محتوايي دقيق آغاز شده و در قالب توليد مقالات و نگارش محتواي محصولات اجرا مي‌شود.
لينك‌سازي: فعاليت‌هاي ما در خارج از سايت خودمان با هدف بهبود سئو را اصطلاحا Off Page مي‌ناميم. لينك‌سازي دستي، فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي، خريد بك لينك و خريد رپورتاژ آگهي از رايج‌ترين تكنيك‌ها در اين بخش هستند.
حالا كه تفكيك درستي از فعاليت‌هاي مورد نياز انجام شده است؛ مي‌توان به جدول زمان‌بنديِ اجرايي و تعيين هزينه منطقي براي هركدام رسيد. به طور مثال فعاليت‌هاي ما در سئو تكنيكال روزي به پايان مي‌رسد يا در همان يك يا دو ماه اول تكليف آن روشن مي‌شود، در نتيجه نيازي به دريافت هزينه اضافي در ماه‌هاي آتي پروژه نيست.
با اين مدل قيمت گذاري كارفرما به درستي مي‌داند كه هر ماه چه خدماتي را دريافت خواهد كرد و چه هزينه‌اي براي آن مي‌پردازد. ولي مشكل اصلي تخمين ميزان موفقيت است!
در هيچ كجا صحبتي از دستاوردهاي اين همكاري و تعهداتي براي رشد كسب و كار نشده است پس؛
چطور مي‌توان عمكلرد متخصص سئو را ارزيابي كرده و به ادامه همكاري اميدوار بود؟در اين شرايط بايد به گزارشات مرحله‌اي و رشد ماهانه سايت توجه نمود. در پروپوزالي كه همان ابتدا تهيه مي‌شود تخميني از ميزان رشد احتمالي ارائه مي‌گردد ولي متخصص سئو تضميني براي رسيدن به آن به كارفرما نمي‌دهد. در واقع تضمين اصلي را كيفيت ارائه خدمات و گزارشات ماهانه تعيين مي‌كند.
در ابتداي هر ماه ليست خدمات و هزينه‌هاي متناسب با هركدام اعلام شده و در پايان ماه گزارشي از تاثير آنها بر سئو و بهينه سازي سايت ارائه مي‌گردد. اگر كارفرما قانع شود كه فعاليت‌هاي متخصص موجب بهبود سئو و رشد كسب و كار شده است هيچ دليلي براي قطع همكاري نخواهد داشت و هرزمان كه اين فرآيند مطلوبِ او نباشد مي‌تواند در مورد عدم همكاري تصميم‌گيري كند.
در نتيجه، مهمترين عامل براي موفقيت اين روش، اثربخش بودن فعاليت‌ها و ارائه گزارشات تحليلي و قابل دفاع است. اين روند موجب مي‌شود كه كارشناس سئو هميشه ايده‌ها و ابزارهاي جديدي را براي رشد كسب و كار شما به كار گرفته و هرگز دچار روزمرگي يا كاهش اولويت در مقايسه با پروژه‌هاي ديگر خود نشود.
آيا مي‌توان در قيمت گذاري يك پروژه سئو اين روش‌ها را تركيب كرد؟بله مي‌توان چندين مدل قيمت گذاري ديگر پيشنهاد داد يا تركيبي از همه مدل‌هاي ذكر شده را به كار بست ولي بايد دقت كنيم كه در چه مرحله‌اي از سئو هستيم و چه ميزان اعتماد ميان كارفرما و مجري وجود دارد. به عبارت ديگر هر يك از اين روش‌هاي قيمت گذاري مي‌توانند در مرحله‌اي از همكاري كارفرما با متخصص سئو كارآمد باشند.
موفقيت پروژه سئو در گرو اعتماد و همكاري ميان كارفرما و مجري است و براي رسيدن به اين اعتماد متقابل بايد مسيري منصفانه را همراه با رشد كسب و كار ترسيم كنيم.
موفقيت پروژه سئو در گرو اعتماد و همكاري ميان كارفرما و مجري استپيشنهاد ما طراحي يك مسير هدفمند براي همكاري است كه مي‌تواند (فقط به عنوان نمونه) به شكل زير تقسيم بندي شود:
1- شروع همكاريدر شروع يك پروژه شفاف‌ترين مدل قيمت گذاري را پيشنهاد مي‌دهيم يعني تعيين هزينه پروژه سئو براساس خدمات ارائه شده. اين فرآيند بسته به نوع كسب و كار و زمينه فعاليت مي‌تواند در يك بازه 3 تا 6 ماهه انجام شود.
بيشتر فعاليت‌ها در اين مرحله از نوع سئو تكنيكال و بازاريابي محتوا خواهد بود چرا كه تعيين هزينه و ارزيابي عملكرد در آنها كاملا روشن است.
2- كسب رضايت كارفرماپس از رسيدن به دستاوردهايي قابل دفاع، شناخت متخصص سئو از حوزه كاري شما و البته جلب رضايت كارفرما از خدمات ارائه شده ميتوان مدل قيمت گذاري و همكاري را بهينه كرد. پيشنهاد ما در اين مرحله هدف گذاري بر روي افزايش آمار بازديد از گوگل با سنجه‌هايي مشخص و قابل دفاع است.
براي اين فرآيند با توجه به موفقيت‌هاي مرحله قبل و ميزان رقابت ميتوان بازه 3 تا 9 ماه را در نظر گرفت. فعاليت‌هاي مربوط به بازاريابي محتوا همچنان ادامه خواهد داشت ولي لينك سازي يك ابزار كمكي براي رسيدن به اهداف بزرگتر است.
3- كسب اعتماد كارفرمااگر به اين مرحله رسيده‌ايد يعني كه در دو بخش قبلي موفقيت‌هاي چشم گيري كسب شده است و حالا كارفرما نه تنها از خدمات دريافت شده رضايت دارد بلكه به متخصص سئو اعتماد كرده است. از اينجا به بعد مي‌توان بر روي عبارات كليدي و رتبه احتمالي كه مي‌توان به آن رسيد هدف گذاري كرد.
از طرفي اعتماد كارفرما و از طرف ديگر شناخت متخصص سئو از كسب و كار او موجب مي‌شود تا برآوردهاي انجام شده منطقي و در دسترس باشند. حتي در بسياري از پروژه‌ها تضمين ارائه شده به كارفرما از جنس برگشت پول نيست بلكه نوعي از جايزه يا پرداخت بيشتر براي دست‌يابي به اهداف پروژه است.
بازاريابي محتوا هرگز متوقف نمي‌شود ولي نوع اجرا و اهدافي كه دارد تغيير خواهد كرد. براي رسيدن به اهداف بزرگتر لينك سازي خارجي نقش مهمي خواهد داشت و در اين مرحله كه معمولا 3 تا 6 ماه زمان نياز دارد يكي از مهم‌ترين ابزارهاي سئو است.
4- كسب اعتماد متخصص سئوتا اينجا مسير همكاري با هدف موفقيت پروژه و رضايت و اعتماد كافرما برنامه‌ريزي شده است ولي همه چيز به جذب كاربر از طريق گوگل و كسب رتبه در نتايج جستجو ختم نمي‌شود.
كسب و كار شما امروز به درآمدزايي رسيده است و مي‌تواند با سرمايه‌گذاري بيشتر و انجام تغييراتي در طراحي، ادبيات، قيمت‌گذاري محصولات و البته مسير حركت كاربر در سايت بهره بيشتري از اين حجم بالاي بازديدكننده داشته باشد.
با توجه به همكاري انجام شده در چندين ماه گذشته متخصص سئو به كارفرما اعتماد مي‌كند و از قالب ارائه خدمات با هدف رتبه و بازديد به مرحله مشاركت و تمركز بر فروش وارد مي‌شود. در واقع در موفقيت و شكست پروژه سهيم مي‌شود.
معمولا پروژه‌هايي كه به اين سطح از همكاري مي‌رسند تا زماني بسياري طولاني ادامه خواهند داشت و نمي‌توان نقطه پاياني براي آن تصور كرد. متخصص سئو تمركز خود را بر ارتقا و حفظ رتبه قرار داده و در كنار آن با شناختي كه از مخاطب و محصول شما پيدا كرده است، ارائه مشاوره تخصصي براي بهبود كسب و كار را نيز آغاز مي‌كند.
شايد اين مسير كمي ايده‌آل و يا حتي به دور از واقعيت به نظر برسد، بله حق با شماست؛ پروژه‌هاي كمي شانس رسيدن به اين سطح از همكاري را دارند ولي به شما اطمينان مي‌دهيم كه امكان پذير است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 52
  • بازدید کلی : 3429
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی