loading...

سئو

آموزش سئو و نكات آن

بازدید : 188
11 زمان : 1399:2

طراحي سايت بر اساس محتوا به چه معناست؟Content-first design نوعي از نگرش به طراحي سايت است كه بيشتر از يك دهه از معرفي آن مي گذرد. هدف اصلي اين رويكرد، ارائه محتوا در بهترين شكل ممكن است. براي اين كار پيش از شروع طراحي بايد درك درستي از محتوايي كه در آن قرار ميگيرد داشته باشيم.
به عنوان مثال ميتوان به طراحي باكس محصول يك فروشگاه اينترنتي اشاره كرد، در بسياري موارد هنگام طراحي يك فروشگاه الگوبرداري از نمونه هاي موفق و برندهاي معتبر مورد توجه طراحان است ولي آيا اين الگو ميتواند براي محصولات شما نيز مناسب باشد؟
يك فروشگاه اينترنتي كه در زمينه فروش آب معدني فعاليت ميكند با فروشگاهي كه لوازم الكترونيكي ارائه ميكند يا سايتي كه فروش آنلاين ميوه انجام ميدهد كاملا متفاوت است.
در سيستم هاي سنتي توجه ما فقط به استانداردهاي طراحي سايت فروشگاهي است ولي در روش طراحي براساس محتوا ابتدا آناليز دقيقي از ماهيت محصول، نوع محتواي ارائه شده و نياز مخاطبين انجام شده و باكس محصول برهمين اساس طراحي ميگردد.
.
طراحي باكس محصولات براساس محتوابسياري از سيستم هاي مديريت محتوا كه براي ساخت فروشگاه اينترنتي استفاده ميشوند امكانات كامل ولي مشابهي را در اختيار شما قرار ميدهند. به عنوان مثال قابليت هايي مانند مقايسه و افزودن به ليست علاقه مندي ها براي يك فروشگاه اينترنتي كه در حوزه فروش ميوه فعاليت ميكند هيچ كاربردي ندارد.
در فروشگاهي كه در حوزه فروش آب معدني فعاليت ميكند ميتوان گفت كه صفحه نهايي محصول و ارائه توضيحات متني و تصاوير متنوع كمكي به درك بهتر كاربر نميكند و بهتر است كليه فرآيندهاي مربوط به انتخاب و خريد محصول در همان صفحه فروشگاه انجام شود.
جالب است بدانيد كه متد Content First Design محدود به طراحي سايت نشده و در طراحي بسته بندي، كاتالوگ و بسياري از محصولات چاپي به آن توجه ميشود. به عنوان مثال براي طراحي جلد يك كتاب حتما بايد از محتواي ارائه شده در آن اطلاع داشته باشيم و براساس عنوان يا دسته بندي نميتوان ظاهر زيبا و مرتبطي براي جلد آن طراحي كرد.
شركت هاي توليد كننده عطر براي طراحي شيشه و انتخاب رنگ آن به كاربرد و بوي آن عطر توجه ميكنند، اين كار موجب ميشود كه شما با ديدن شيشه عطر برآوردي نسبي از بوي آن داشته باشيد.
در طراحي محصولات فيزيكي هم به محتوا و ماهيت آن توجه ميشودطراحي براساس محتوا چه زماني اهميت دارد؟همه سايت هاي اينترنتي ميتوانند از روش طراحي براساس محتوا استفاده كنند و اين متد محدود به يك فروشگاه اينترنتي يا سايت شركتي نميشود.

به عنوان مثال اگر پيش از شروع طراحي مشخص باشد كه عنوان مقالات عموما طولاني هستند طراح نيز فضاي بيشتري را براي نمايش در نظر ميگيرد ولي بدون توجه به محتواي ارائه شده ممكن است پس از راه اندازي سايت مشكلاتي براي نمايش ايجاد شود. ممكن است در يك مجله الكترونيكي همه عكس ها به صورت Wide آماده شوند ولي طراح بدون اطلاع از آن فضاي نمايش تصاوير را به صورت مربعي در نظر بگيرد، به نظر شما بعد از راه اندازي سايت چه اتفاقي خواهد افتاد؟
با بررسي دقيق محتوا قبل از شروع طراحي، در ميابيم كه ساختار صفحه و چيدمان محتوا با چه اولويتي بايد انجام شود، فضا و سايز مناسب براي تصاوير و عنوان ها چقدر است و در هر صفحه از سايت چه اطلاعاتي بايد نمايش داده شود.
البته ممكن است پس از اجراي طرح نياز به اصلاحات و تغييراتي در آن باشد ولي به شما اطمينان ميدهيم كه اين تغييرات بدون توجه به محتوا به مراتب بيشتر خواهد بود.
يكي از مهمترين مراحل قبل از شروع پروژه طراحي سايت در وبسيما، برگزاري جلسات حضوري با كارفرما و تلاش براي درك درست از محتوا و محصولات ارائه شده در سايت است. در اين جلسه نقطه نظرات مالك كسب و كار نقطه شروع آناليز است ولي نميتوان به همان بسنده كرد، جستجو در اينترنت، آناليز رقبا و خلاقيت فاكتورهايي هستند كه در طراحي نهايي تاثيرگذار خواهند بود.
محتوا اولويت بيشتري نسب به طراحي داردمحتوا بايد يك قدم پيش تر از طراحي قرار بگيرد. در صورتي كه اولويت طراحي بر اساس محتوا نباشد، طرح نهايي فقط نوعي از چيدمان خواهد بود.
4 دليل مهم براي توجه به محتوا قبل از طراحي سايتشايد مهمترين دليل براي توجه به محتوا بهبود تجربه كاربري باشد ولي در اين بخش به چند مورد از مهمترين مزاياي بهره گيري از اين رويكرد اشاره ميكنيم:
1- تعيين استراتژي محتوا و ساختار سايتطبق آمارها دسترسي آسان به بخش هاي مختلف سايت، مهمترين مسئله اي است كه بايد در طراحي سايت مورد نظر قرار بگيرد. اين مسئله اثبات مي كند كه در سايت هاي محتوامحور، دسترسي آسان و سريع به محتوا براي كاربر اهميت زيادي دارد.
زماني كه محتوا را در اولويت طراحي قرار دهيد و از محتوايي كه قرار است در سايت قرار بگيرد مطلع باشيد ساختار معقول و منطقي تري در طراحي سايت خواهيد داشت. بهره‌مندي از ساختاري بهينه در طراحي، تاثير زيادي در نحوه ارائه محتوا به مخاطب دارد و از به وجود آمدن شلوغي ها و بي نظمي هاي بي مورد در ساختار سايت جلوگيري مي كند.
به عنوان مثال اگر پيش از شروع طراحي بدانيد كه فروشگاه اينترنتي مورد نظر چه دسته بندي ها و زيردسته هايي دارد درك بهتري از منوي اصلي سايت و ساختار آن خواهيد داشت. استفاده از منوي ساده يا مگامنو مستقيما به تعداد دسته ها و زيردسته هاي محصولا وابسته است. اگر طراح سايت اطلاعي از اين مهم نداشته باشد طرح نهايي احتمالا كارايي لازم را نخواهد داشت.
عدم توجه به محتوا در طراحي منو سايتتصوير بالا يك نمونه از عدم توجه به محتوا در طراحي است. با اينكه زير دسته هاي اين سايت بيش تر از 5 عدد نيست و تنوع دسته بندي ها پايين است از يك مگامنو براي دسترسي كاربر استفاده شده كه عملا تجربه كاربري نامناسبي را ايجاد كرده است.
2- طراحي المان هاي اختصاصيبرخي از وبسايت ها در ارائه محتوا از المان هاي مختلفي همچون جداول يا نقل قول ها استفاده مي كنند. اگر بدانيد كه چه روش هايي از ارائه محتوا بيشتر از همه مورد استفاده نويسندگان وبسايت شماست مي توانيد با تمركز بر آنها طراحي سايت را زيباتر و كاربردي‌تر كنيد.
در بسياري از سايت هاي اينترنتي مشاهده ميكنيم كه طراحي انجام شده با استفاده از آيكن ها و المان هاي عمومي انجام ميشود در حاليكه در صورت شناخت نوع محصول و درجه اهميت دسته بندي ها ميتوان براي هركدام تصوير يا آيكن اختصاصي طراحي كرده و تجربه كاربري را به شدت افزايش دهيم.
طراحي آيكن هاي اختصاصي براساس محتواي صفحات
3- اولويت بندي در ارائه محتوااطلاع از اينكه مخاطب محتواي سايت شما با چه هدفي از وبسايت بازديد مي كند مي تواند تا حد زيادي در كاربردي بودن طراحي سايت شما تاثيرگذار باشد.
بسياري از فروشگاه هاي اينترنتي به صورت پيش فرض بخش زيادي از فضاي صفحه و باكس محصول را به تصوير اختصاص ميدهند در حاليكه در بسياري از زمينه هاي تخصصي تصوير محصولات اولويت اصلي كاربر نيست. در اين شرايط اولا تهيه تصاوير مناسب براي هر محصول كار دشواري خواهد بود و دوما محتواي مهمتر كه ممكن است قيمت يا مشخصات محصول باشد فضاي كمتري براي نمايش خواهد داشت.
توجه به تجربه كاربري در صفحه دسته بندي محصولاتت
4- تسريع فرآيند طراحي و تاييدبسياري از تغييراتي كه در طراحي سايت صورت مي گيرد به دليل ناآگاهي از استراتژي محتواي سايت است. در صورتي كه از برنامه كلي محتواي سايت مورد نظر آگاهي داشته باشيد از تغييرات پي در پي در امان خواهيد ماند.
اگر بدون توجه به محتوا و اهميت بخش هاي مختلف آن كار طراحي را آغاز كنيد قبل از آنكه با مشتريان ناراضي مواجه شويد احتمالا كارفرما به شما ايراد خواهد گرفت. در برخي موارد تفاوت طرح اوليه با محتواي سايت به قدري زياد است كه مجبور به طراحي مجدد خواهيد شد. طراحي مجدد يك صفحه از شما زمان و انرژي زيادي را هدر خواهد داد.
سخن پاياني
طراحي سايت با توجه به محتوا عملا يك مرحله جدي به كار اضافه ميكند، جايي كه طراح سايت و مالك كسب و كار بايد جلسات متعددي برگزار كرده و به شناخت دقيقي از ماهيت سايت برسند. اين مرحله ممكن است هزينه طراحي سايت را براي شما افزايش دهد ولي به شما اطمينان ميدهيم كه اگر اين بخش را جدي نگيريد در آينده هزينه هاي بيشتري را به شما تحميل خواهد كرد.
ممكن است خيلي از موارد مربوط به طراحي براساس محتوا را در سايت خود رعايت كرده باشيد ولي پيشنهاد ميكنيم يك بار ديگر و با رويكردي جدي تر به نحوه نمايش محتوا و درجه اهميت بخش هاي مختلف سايت دقت كنيد. آيا مهمترين بخش هاي محتوايي صفحه به راحتي در دسترس كاربر هستند؟ نحوه نمايش اطلاعات ضروري مثل قيمت، موجودي و دكمه خريد مطابق با ماهيت كسب و كار شماست؟

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 60
  • بازدید کلی : 3437
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی